Tempoh Tayar Kereta

Tayar baharu yang berusia lebih drpd LIMA tahun masih boleh digunakan tetapi tayar telah menjadi keras sebab getah tayar sudah tamat tempoh penggunaannya Expired. Tayar yang terlalu tebal akan menambah bebanan pada kereta manakala tayar yang nipis akan menyebabkan kereta lebih susah dikawal akibat cengkaman tayar yang rendah pada permukaan jalan.


Cara Penjagaan Tip Beli Tayar Kereta Yang Terbaik Dan Selamat Di Malaysia

Asasnya silangan tayar untuk kenderaan FWD merujuk kepada mengalihkan tayar depan ke belakang pada sisi sama manakala tayar belakang dialihkan ke depan pada sisi berlawanan.

Tempoh tayar kereta. 20-10-2016 Sudut camber yang condong juga akan menyebabkan bunga tayar haus pada sebelah dalam sahaja dalam tempoh masa lebih cepat dari biasa. Kalau sudah jalan 80000 km tayar akan jadi botak dan kena tukar. Sebenarnya ketika anda membeli dan mendapatkan tayar kenderaan yang baru sila pastikan tayar kereta yang anda dapatkan itu adalah dari tahun sekarang dan bukannya tahun lepas.

Walau bagaimanapun setelah anda berhenti dan memarkir kereta anda untuk tempoh lama di tempat yang sama kawasan tapak tayar yang menyentuh lantai tanah atau simen boleh menjadi kaku. Tayar bengkak atau rosak Jika keadaan tayar korang sudah bengkak atau rosak itu petanda tayar itu wajib ditukar kerana akan membahayakan pemanduan korang atas jalan raya terutamanya jika tayar tersebut jadi. Kalau tayar kereta belum sampai 4 tahun semak meter kereta untuk mengetahui sama ada kereta anda sudah jalan sampai 80000 km atau belum.

Pastikan anda memilih tayar yang tidak terlalu tebal atau terlalu nipis. Jikalau pilih tayar yang kurang tepat. Tempoh penggunaan tayar adalah selama 5 tahun dari tarikh ianya dikeluarkan.

Ada kalangan yang kami pernah jumpa mengaku menggupakai tayar pada kenderaan miliknya sehingga tempoh 5 tahun lamanya. Anggap je itu termasuk belanja tahunan untuk kereta tersayang. Cara Semak Dan Baca Kod Tayar Kereta.

Tarikh Pembuatan Tayar Tarikh pembuatan juga adalah satu elemen yang penting yang perlu dititikberatkan oleh pengguna kenderaan ketika membuat pembelian tayar. Katanya bunga pada tayar miliknya boleh tahan lebih lama. Mereka lebih sayangkan wang berbanding nyawa sendiri dan penumpang yang ada bersama mereka.

Lakukan Alignment Dan Balancing Tayar Kereta. Jika anda menukar tayar yang baharu pastikan tahun pengeluarannya ialah Tahun yang terkini. Baik nak hantar anak sekolah nak pergi kerja nak ke pasar dan macam-macam lagi.

Tayar yang telah tamat tempoh lapisan getah mereka akan menjadi rapuh dan. Pengeluar tayar menyarankan tayar disilangkan setiap 6 bulan atau setiap 5000-10000km dan berbeza mengikut kenderaan dan keperluan tayar. Ini tentunya akan merugikan pemilik kenderaan tersebut sendiri.

Berapa lama tempoh tayar kereta. Mula-mula pastikan tayar kereta anda sudah guna 4 tahun. Lepas dah tukar tayar baru rasa sedap sikit bawa kereta.

Tempoh penggunaan tayar adalah selama LIMA tahun dari tarikh tayar dikeluarkan. Keadaan ini akan bertambah teruk apabila berada dalam cuaca sejuk dengan faktor tekanan tayar yang sama ada terlalu rendah atau terlalu tinggi. 06-03-2021 Tayar yang dipakai pada kereta juga selalunya elok sehingga 3 atau 4 tahun bergantung pada penggunaan kereta dan juga kekerapan di atas jalan.

Termasuk kereta Proton dan Perodua. Tambahan pula punca tayar pecah disebabkan oleh tayar yang tidak lagi sesuai digunakan. Tayar kereta adalah komponen yang paling penting kerana ia banyak terdedah kepada permukaan jalan raya.

Tayar baharu yang berusia lebih dari 5 tahun masih boleh digunakan tetapi getahnya telah menjadi keras kerana ia sudah tamat tempoh. Tempoh penggunaan tayar adalah selama 5 tahun dari tarikh ianya dikeluarkan. Pengeluar tayar memberi tempoh sehingga 5 tahun kepada tayar sebagai syarat dan tanda ketahanan tayar terhadap masa.

Silalah tukar tayar kereta anda dengan segera. Boleh baca lagi mengenai tips beli tayar kereta. Tayar kereta yang berkualiti memainkan peranan untuk keselesaan pengendalian kawalan stereng serta cengkaman tayar yang lebih baik.

Ada beberapa pakar industri cenderung menyarankan anda menukar tayar baharu pada setiap 6 hingga 10 tahun sekali. Bukan apa ciktom menitikberatkan pasal tayar ni sebab tayar adalah benda terakhir yang bersentuhan dengan jalan bila kita. Ada kereta lawa kereta mahal tidak guna.

Tayar mempunyai pelbagai jenis kelebaran. Sebaliknya jika tayar masih berbunga tebal terutama bagi kereta yang kurang bergerak anda perlu menukar tayar baharu jika sudah melepasi kod minggu dan tahun seperti dimaklumkan di atas. Kebanyakan pengilang tayar yang menghasilkan tayar hanya memberi jaminan ketahanan pada tayar antara 3-4.

4- Servis tayar Wheel Alignment and Balancing Wheel alignment dan balancing pun main peranan. So memang elok lah kena tukar baru 4 biji sekali gus. Kami hanya mampu tersenyum sinis sahaja mendengarnya.

Digalakkan menukar kedudukan atau rotation tayar kereta anda 3 bulan sekali untuk memastikan anda mengimbangi keadaan tayar dan mengurangkan tahap risiko kerosakan kepada setiap tayar kereta anda. Sekurang kurangnya buat lah setahun sekali.


Manma Site Tanda Perlu Tukar Tayar Kereta


Tips Untuk Tukar Tayar Kereta Eratuku


Jangka Hayat Tayar Kereta Wajib Tahu Kalau Pandu Kereta


Tahukah Anda Tambah 15psi Tekanan Angin Tayar Semasa Kereta Disimpan Careta


Ketahui 6 Cara Mudah Bilakah Anda Perlu Tukar Tayar Baharu


LihatTutupKomentar